Fun2Run

15 november 2006

Over pijn, voeten en schoenen...


Het begon steeds na 40 à 45 minuten aan mijn rechter voet met een tintelend gevoel in de tenen dat evolueerde naar een slapende voet. Als ik dan nog 10 minuten bleef doorlopen begon het pijn te doen. Wat kon dat toch zijn? Op aanraden van Kristof, mijn loopbuddy ben ik eens ten rade gegaan bij een podoloog. Ik had de raad gekregen om mijn loopschoenen mee te nemen. Na 10 minuten werd er al veel duidelijk. Bij de assemblage van mijn lichaam is er geen rekening gehouden met het feit dat ik ooit zou gaan lopen. Mijn voeten waren er duidelijk niet naar gebouwd. Mijn rechter voet kantelde te veel naar binnen waardoor er veel te weinig steunvlak was. De schokken tijdens het lopen werden vooral opgevangen door de voorvoet. De oplossing was een correctie waarbij mijn voeten extra ondersteuning krijgen en zo meer naar buiten hellen (overpronatie). In sommige gevallen is een corrigerende loopschoen voldoende, maar bij mij kwamen er steunzolen aan te pas. Bij het aanschouwen van mijn oude loopschoenen zag ik onmiddellijk een afkeurende blik van de podoloog. Niet goed dus... Er stond nogthans "Nike" op, dus ik dacht...


Met een lijstje van enkele type schoenen aangeraden door de podoloog, vertrok ik naar de schoenwinkel. Deze keer niet Makro of Berka maar een speciaalzaak voor lopers. Wat een wereld van verschil. Als ICT'ers staan wij bekend voor onze afkortingen en terminologiën, maar in de wereld van de technische sportuitrusting moeten ze zeker niet onder doen. E.A.S., 3D Grid, S.R.C., H.R.C. enz...

Ik heb dus geleerd dat een schoen niet zomaar een schoen is. Na enkele modellen te hebben gepast en getest, is de keuze gevallen voor een Saucony Triump 3 Grid.

Een week later waren de steunzolen klaar en kon ik mijn nieuwe schoenen beginnen inlopen. De eerste week was het nog even wennen en daarna was het gewoon genieten. De slapende voet bleef weg, de pijn bleef weg, ik liep op wolken.

Een bezoek aan een podoloog is zeker geen noodzaak als je begint te lopen, maar ik zou elke beginnende loper (die langer dan 1 uur loopt) toch aanraden om eens langs een speciaalzaak te gaan.

4 Comments:

  • Welkom in blog- en loopland. Je zal aan beide activiteiten zeker nog veel plezier beleven! Ik kom zeker af en toe eens piepen op je site!

    By Anonymous Anoniem, at 10:04 p.m.  

  • Welkom in loop(blog)land. Ik denk dat de meesten van ons op dezelfde manier begonnen zijn, hoge BMI, lage conditie. Maar ik moet je verwittigen, eens gebeten door het virus genees je niet meer. Je hebt al een ambitieus programma voor 2007 opgemaakt. Er zullen ook wel enkele webloglopen georganiseerd worden, altijd welkom, kun je andere "verslaafden" ontmoeten. Het begon bij mij ook voor 5 km, gevolg: volgend jaar loop ik mijn tweede marathon.

    By Anonymous Anoniem, at 1:25 p.m.  

  • Hey Dirk,
    Het virus heeft mij inderdaad gebeten. Ik ben gestart op 7 januari 2006 met 10 min. lopen en ben op 30 september na 4h28min. gefinished in de kustmarathon. Het is nooit mijn ambitie geweest maar ja... meer hoef ik je niet te vertellen zeker... Ik heb gemerkt dat er veel vrienden en kenissen na mijn verhaal gestart zijn met een start-2-run, en da's wel leuk. Vandaar deze blog. Het wordt wel tijd dat ik wat verder ga schrijven aan mijn verhaal...

    By Blogger Werner, at 6:09 p.m.  

  • … Unbelievable , but I just found software which can do all hard work promoting your fun-2-run.blogspot.com website on complete autopilot - building backlinks and getting your website on top of Google and other search engines 1st pages, so your site finally can get laser targeted qualified traffic, and so you can get lot more visitors for your website.

    YEP, that’s right, there’s this little known website which shows you how to get to the top 10 of Google and other search engines guaranteed.

    I used it and in just 7 days… got floods of traffic to my site...

    …Well check out the incredible results for yourself -
    http://magic-traffic-software.com

    I’m not trying to be rude here, but I believe when you find something that finally works you should share it…

    …so that’s what I’m doing today, sharing it with you:

    http://magic-traffic-software.com

    Take care - your friend Jennifer

    By Anonymous Anoniem, at 8:18 p.m.  

Een reactie posten

<< Home